Dr Murat Keklikoglu Flu

Soğukalgınlığına Doğal Çareler

Soğukalgınlığı ve Farenjit için Doğal Çareler

Kış mevsiminin kapımızı çaldığı şu günlerde boğazımızda hissettiğimiz gıcıklanma, ağrı,  genizde yanma ve kaşıntı hissi, hafif burun akıntısı ve belki bir parça halsizlik ve kırıklık bize hiç yabancı olmadığımız gribal enfeksiyona yakalandığımızı gösteren belirtiler. Tıbbi adı farenjit olan yutak iltihabı, ağır bir hastalık olmasa da günlük yaşantımızda bizim için çok rahatsız edici olan, sık karşılaşılan bir durum. Üst solunum yollarında hastalık yapan birçok virüs ve bazı bakterilere karşı bağışıklık sistemimizin gösterdiği bir tepki sonucunda yutak iltihabı gelişmekte. Doğal bağışıklık yanıtı, yutak mukozasında yangı ve şişmeye yol açınca farenjit belirtileri ortaya çıkıyor. Neyse ki tabiatın bize sunduğu eczanede bu rahatsız edici duruma deva olabilen pek çok doğal çare mevcut. Hem de bunların bazıları bilimsel kanıtlarla destekleniyor.

Hatmi çiçeği kökü

Hatmi çiçeği bitkisinin yaprakları, çiçekleri ve kökleri çok eski zamanlardan beri yutak iltihabı ve soğukalgınlığı tedavisinde kullanılan bir bitkidir. Özellikle yaşlı çiçeklerin kökleri müsilaj olarak bilinen jelatin benzeri bir madde içerir. Müsilaj yutulduğunda yutak ve boğazı kaplayarak kayganlaştırır. Hatmi çiçeği kökünün etkili olduğu çalışmalarda test edilmiş ve yüksek dozlarda bile toksik olmadığı bulunmuştur. Boğaz ağrısına bire bir olan  hatmi çiçeğinin kurutulmuş yaprakları bir litre kaynamış suyun içerisine atılarak beklenir ve süzülerek içilir. Bir litre soğuk suyun içerisine tülbente sarılarak konulan 30 gram kadar kurutulmuş hatki kökü, en az sekiz saat suyun içerisinde bırakılır. Hazırlanan içecek gün boyunca azar azar içilir.

Adaçayı ve Ekinezya

Akdenizli olan adaçayı pek çok iltihaplı hastalığın tedavisinde kullanılmaktadır. Çalışmalarda yutak ağrısının giderilmesine yardımcı olduğu gösterilmiştir. Adaçayı ve ekinezya karışımının boğaz ağrısını geçirmede kullanılan lokal antiseptik ilaçlardan daha etkili olduğu bulunmuştur. Yan etkisi de yoktur. Amerikalı olan ekinezya bitkisinin bakterilerle mücadele ettiği ve iltihabı azalttığı gösterilmiştir.

Elma sirkesi

Halk tababetinde yüzyıllardır kullanılan elma sirkesinin etken maddesi bakterilere karşı antiseptik etki gösteren asetik asittir. Tıbbın babası olarak bilinen Hipokrat “oksimel” olarak adlandırılan elma sirkesi ve bal karışımını, öksürük, yutak iltihabı, soğukalgınlığı tedavisinde kullanmıştır. Bir yemek kaşığı elma sirkesi ve (isteğe bağlı) bir yemek kaşığı bal ilave edilerek karıştırdığnız 1 bardak ılık suyu boğaz ağrısını gidermek için içebilir veya gargara yapabilirsiniz.

Tuzlu su gargarası

Tuzlu suyla gargara yutak iltihabından kurtulmanın belki de en iyi bilinen doğal çaresidir. Tuz çözeltisi hem yutak dokusundaki şişliğin giderilmesine hem de istenmeyen mikropları da ortadan kaldırmaya yardım eder. Bir bardak ılık suyun içerisinde 1 dolu çay kaşığı tuzu çözündürün. Bu çözeltinin bir ağız dolusu miktarı ile 30 saniye süreyle gargara yapın. Bu uygulamayı saatte bir kez tekrarlayın.

Bal

Tabiatın bize sunduğu eşsiz şifa kaynaklarından biri olan hakiki bal boğaz ağrısını tedavi etmek için, genellikle başka doğal maddelerle kombine edilerek kullanılır. Enfeksiyonla mücadele ve ağrı kesici etkisinin yanı sıra bal, bu amaçla hazırlanan karışımların tadını da cazip hale getirir. Ilık su, elma sirkesi veya soğukalgınlığında kullanılan çeşitli baharatlarla (tarçın, zencefil gibi) kombine edilebilir.  Dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta, balın bir iki yaşından küçük çocuklara verilmemesidir zira balda bazen bulunan botulizm sporları onları etkileyebilir. Şekerden kaçınması gerekenlerin, yüksek şeker içeriği nedeniyle  baldan uzak durmalarında fayda vardır.

Meyankökü

Avrupa ve Güney Asya kökenli bir bitki olan meyankökü boğaz ağrısını gidermede aspirine benzer etkiye sahiptir. Meyankökü çayı yutak iltihabı belirtilerini gidermek için içilerek ya da gargara yapılarak kullanılabilir. Toz meyan kökü sıcak suda beş dakika demlendikten sonra içilebilir. Yüksek tansiyonu olanların meyankökü kullanması, kan basıncını artırabildiğinden sakıncalı olabilir.

Limonlu su

Limonlu su soğukalgınlığına bağlı boğaz ağrısını hafifleten ferahlık verici bir içecektir. Limon C vitamini ve antioksidanlar içerir. Ayrıca tükürük salgısını artırarak yutak mukozasının nemli kalmasına yardımcı olur. Limon, sıcak su ve bir parça bal ya da tuzun karıştırılması limonun yararlı etkilerini artırmaktadır.

Zencefil çayı

Zencefil boğaz ağrısını giderebilen bakteri öldürücü ve iltihap önleyici etkilere sahip bir baharattır. Bir çalışmada zencefil özütünün boğaz enfeksiyonlarından sorumlu bazı bakterileri öldürdüğü gösterilmiştir.

Hindistancevizi yağı

Hindistancevizi yağı yutak ve boğazdaki mukozayı yumuşatıp kayganlaştırmanın yanı sıra enfeksiyonla savaşa, iltihabın azaltılmasına ve ağrının giderilmesine yardımcı olduğu çalışmalarda gösterilmiştir. Bir bardak çaya veya kakaoya bir kaşık hindistancevizi yağı ekleyerek içebilirsiniz. Bir kaşık hindistancevizi yağını ağzınızda eriterek yutabilirsiniz. Hindistancevizi yağı alımının günde 2 yemek kaşığı (30 ml) ile sınırlı olmasını önerilir zira daha yüksek dozda alındığında müshil etkisi vardır.  Daha önce hiç kullanmadıysanız günde bir küçük tatlı kaşığı ile başlamanız yan etkilerini azaltacaktır.

Tarçın

Hoş aroması ve tadıyla tarçın hem lezzetli bir baharat hem de antioksidan ve antibakteriyel yararları olan doğal bir şifa kaynağıdır. Çin tababetinde soğukalgınlığının tedavisinde tarçın çayı kullanılır. Bitki çaylarına ve siyah çaya da eklenebilir. Kendi hazırlayacağınız badem sütüne tarçın eklenerek hazırlayacağınız içecek boğaz şikayetleri için özellikle faydalıdır.

Tarçınlı Badem Sütü:

Malzeme: 1 bardak badem sütü, 1 çay kaşığı tarçın, ¼ çay kaşığı karbonat, 1 yemek kaşığı bal

Hazırlık: Tarçın ve karbonatı karıştırdıktan sonra üzerine badem sütünü ilave ederek iyice karıştırın. Karışımı kaynamaya başlayıncaya kadar ısıttıktan sonra ateşten indirin ve  bal ekleyerek karıştırın.

Bol su içmek, sıvı alımı

Boğazınız ağrıyorsa su içmek size zor gelebilir. Ne var ki boğaz mukozasının nemli kalması, çabuk iyileşebilmesi için şarttır. Hangi sıcaklıkta daha rahat içebiliyorsanız, sıcak ya da soğuk olarak bitki çayları, çay, su ve yukarıda tarif ettiğimiz yararlı karışımları içebilirsiniz.

Tavuk çorbası

Tavuk çorbası bin yıllardır iyi bilinen doğal bir soğukalgınlığı devasıdır. Tavuk  sevmiyorsanız işkembe veya kelle paça çorbasını deneyebilirsiniz. Sarımsak ilave ederseniz içerdiği bioaktif bileşiklerden yararlanmış olursunuz. Çorba yapacak vaktiniz olmuyorsa katkısız hazır tavuk suyu alarak çorba hazırlayabilirsiniz.

Nane çayı

Nane çayı iltihap önleyici bileşikler içerdiğinden, boğaz şişliğini rahatlatıcı özelliğe sahiptir. Hafifçe yutağı uyuşturarak ağrıyı da hafifletir. Taze nane yapraklarını kaynar suda üç beş dakika bekleterek kendiniz hazırlayabileceğiniz gibi, piyasada satılan çeşitlerini tüketebilirsiniz. Nane çayı kafeinsizdir ve doğal tadından ötürü tatlandırıcı veya şeker eklemeye gerek yoktur.

Papatya çayı

Papatya çayının Ortaçağdan beri tıbbi amaçla kullanıldığı bilinmektedir. Huzurlu bir uyku veren papatya çayının çalışmalarda enfeksiyonla savaştığı ve ağrıyı azalttığı bulunmuştur. Hoş, hafif bir aroması ve tadı vardır. Kafein içermez. Boğaz ağrısı nedeniyle uyumakta zorlanıyorsanız yatmadan önce içebilirsiniz.

Ne kadar sağlıklı olursanız olun ara sıra yutak iltihabına yakalanabilirsiniz. Yukarıda saydığımız doğal çarelerin yanı sıra eczanelerde satılan reçeteli ya da reçetesiz pek çok ürün mevcuttur. Ancak en önemli husus yutak iltihabı, boğaz ağrısı, şişmesi gibi şikayetlerin birkaç günden uzun sürdüğü, şiddetli olduğu ve ateş çıkan durumlarda ya da başka bir kronik hastalığınız varsa gecikmeden doktora başvurmaktır. Zira şiddetli veya ısrarcı ağrı streptokoksik boğaz iltihabı, bademcik iltihabı veya tıbbi tedavi gerektiren başka bir ciddi enfeksiyonun belirtisi olabilir.