Dr Murat Keklikoglu Cilt Sarkması

Kilo Verme Sonrası Cilt Sarkması

Hafiflerken Sarkmayın

Kilo vermek kronik hastalık riskinizi anlamlı biçimde azaltan bir başarıdır. Ancak kilo verenlerin cildinde meydana gelen gevşeme ve sarkmalar bu başarıyı gölgeleyen bir unsur olabilir. Zira kilo verilirken cildin sıkılaşmaması ve sarkması, fiziksel görünümü olumsuz yönde etkiler. Neyse ki bu nahoş durumdan kurtulmak için sarkmış cildi sıkılaştırmaya yarayan doğal ve tıbbi uygulamalar var elimizde. Şimdi bir yandan kilo verirken bir yandan cildin sarkmasını nasıl önleriz bunu görelim.

Kilo verince cilt neden sarkar?

Deri vücuttaki en büyük organdır. Dış ortama karşı koruyucu bir bariyer olması başlıca işlevidir. Cildin en içteki tabakası kolajen ve elastin dahil proteinlerden ibarettir. Cilt yapısının %80’ini oluşturan kolajen ona sıkılık ve sağlamlık verir. Elastin adından anlaşılacağı gibi cilde esneklik sağlar ve gerginleştirir.

Kilo alındığında cilt karında ve vücudun başka bölgelerindeki hacimsel büyümeye yer açmak için genişler. Bu genişlemeye başka bir örnek de gebeliktir. Gebelikte cildin genişlemesi birkaç ay içerisinde gerçekleşir ve genişleyen cilt bebeğin doğmasından sonra genellikle birkaç ay içerisinde toparlanır. Buna karşılık aşırı kilolu kişilerin çoğu, yıllarca bu durumda olduklarından ötürü cilt  uzun süre boyunca  aşırı gerildiğinden, kolajen ve elastin lifleri hasar görmüştür. Üstelik bu kişilerde kilo artışı çoğu kez çocukluk ya da ergenlik çağlarında başlamıştır. O nedenle lifler toparlanabilme, yani kısalarak eski hallerine dönme yeteneklerini kısmen yitirmişlerdir. Aşırı kilolu bir kişi fazlaca kilo verdiğinde ise genişlemiş olan deri toparlanamaz, adeta içi boşalmış bir torba gibi pörsüyerek vücuttan sarkar. Genellikle kilo kaybı ne kadar fazlaysa derideki sarkma o ölçüde belirgindir.

Dahası cilt sarkmasıyla ilgili araştırmalar kilo verme ameliyatlarıyla (bariyatrik cerrahi) kilo kaybeden hastalarda daha az kolajen oluştuğunu ve kolajen bileşimi kalitesinin genç, sağlıklı deriye kıyasla düşük olduğunu göstermiştir.

Cildin esnekliğini etkileyen faktörler

Kilo verildikten sonra cildin gevşeyerek sarkmasına katkıda bulunan birçok faktör var:

Aşırı kilolu olunan süre: Genel olarak bir kimse ne kadar uzun süreyle aşırı kilolu ya da obez ise o kimsenin derisi kilo kaybından sonra elastin ve kolajen liflerindeki hasarla doğru orantılı olarak o kadar çok sarkar.

Kilo kaybı miktarı: Çoğunlukla 45 kg veya daha çok kilo verilmesi, bundan daha az kilo verilmesine göre cilt sarkmasının daha fazla olmasıyla sonuçlanır.

Yaş: Yaşlı deride kolajen genç deriye göre daha azdır ve kilo kaybından sonra daha çok gevşemeye eğilimlidir.

Genetik: Genler cildinizin kilo alma ve kilo vermeye nasıl yanıt vereceğini etkileyebilir.

Güneş maruziyeti: Kronik olarak güneş ışınlarına maruz kalınmasının cildin kolajen ve elastin üretimini azalttığı gösterilmiştir. Bu da cildin gevşemesine katkıda bulunabilir.

Sigara: Sigara içiciliği kolajen üretimini azaltarak ve ayrıca mevcut kolajeni tahrip ederek cildin sarkmasına neden olur.

Cilt sarkmasıyla ilişkili sorunlar

Kilo vermeye bağlı cilt sarkması kişilerde fiziksel ve duygusal sorunlara neden olabilir:

Duygusal rahatsızlık hissi: Sarkan deri kişiyi rahatsız edebilir ve normal aktivitelerle etkileşebilir. Bu sorunu olan kişilerde yapılan bir çalışmada derisinde sarkma olanların %45’inin, başkalarının egzersiz yaparken görünümleri yüzünden kendilerine bakması nedeniyle egzersizi bıraktıklarını göstermiştir.

Cilt tahrişi ve çatlaması: Kilo kaybından sonra cildi sıkılaştırma amaçlı plastik cerrahi yaptırmak isteyen 124 kişinin yüzde 44’ünde sarkmaya bağlı cilt ağrısı, yaralar ve enfeksiyonlar saptanmıştır.

Vücut imajında bozulma: Cildin sarkmasının vücut imajı ve duygu durumu üzerinde negatif etkileri olabilir.

Cildinizi Nasıl Sıkılaştırırsınız?

Az ya da orta derecede kilo kaybı olan kişilerde cildin sıkılığını ve esnekliğini artırmak için bazı doğal çareler faydalı olabilir:

Direnç Egzersizleri Yapın

Düzenli olarak direnç çalışması yapmak, gerek gençlerde gerekse yaşlılarda kas kütlesini artırmanın en etkili yollarından biridir. Egzersizle kalori yakmanın kilo kontrolü sağlamasının yanı sıra kas kütlesinin artışı gevşemiş olan derinin sıkılaşmasına yardımcı olabilir.

Kolajen Desteği Alın

Kolajen hidrolizatı jelatine çok benzer. Hayvanların bağ dokusunda bulunan kolajenin işlenmiş biçimidir. Kolajen hidrolizatının cildin kolajeni üzerinde koruyucu bir etki yapması mümkündür. Çalışmalarda dört haftalık kolajen peptitleri desteğinden sonra ciltteki kolajen sağlamlığının anlamlı ölçüde arttığı bulunmuş olup bu etki 12 haftalık çalışma süresince devam etmiştir. Kemik suyu çorbası başka yararlarının yanında iyi bir kolajen kaynağıdır.

Cildi Destekleyen Besin Öğeleri Alın ve Susuz Kalmayın

Beslenmemizde belirli öğeler kolajen ve cildin başka bileşenlerinin üretimi için önemlidir:

Protein: Yeterli protein alımı sağlıklı bir cilt için yaşamsaldır. Lizin ve prolin aminoasitleri kolajen üretiminde doğrudan rol alır.

Vitamin C: Vitamin C kolajen sentezi için gerekli olup ayrıca cildin güneş ışınlarının hasarından korunmasına yardımcı olur.

Omega-3 yağ asitleri: Besin kaynaklarından veya destek olarak alınan omega-3 yağları cilt esnekliği artırabilir.

Su: Yeterli su içilmesi cildin görünümünde düzelme sağlayan bir faktördür. Günlük su alımını artıranlarda cildin nemlenmesi ve işlevinde anlamlı düzelme görülebilir.

Sıkılaştırıcı Kremler

Piyasadaki birçok “sıkılaştırıcı” krem kolajen ve elastin içerir. Her ne kadar bu kremler cildin gerginliğine geçici bir katkı sağlasa da kolajen ve elastin molekülleri büyüklükleri nedeniyle ciltten emilemezler. Prensip olarak kolajen “içeride” üretilmesi gereken bir maddedir.

Sıkılaştırıcı Tedaviler

Büyük kilo kayıplarından sonra sarkan deriyi sıkılaştırmak için bir takım tıbbi veya cerrahi tedaviler uygulanması gerekebilir.

Vücut Konturu Cerrahisi

Özellikle kilo verme ameliyatları (bariatrik cerrahi) sonrasında ya da başka yöntemlerle büyük miktarda kilo veren kimselerde operasyonla fazla cildin alınması gerekebilir.

Vücut konturu cerrahisi denilen bu tip ameliyatlarda büyük bir kesi yapılarak fazla deri ve yağlar alınır. Kesilen yer ameliyat nedbesi en az olacak şekilde kapatılır. Kilo kaybı çok fazla olduğunda bir iki yıla yayılmış olarak farklı vücut bölümlerinde birkaç ameliyat yapılır. Bu uygulamalarda genellikle bir ila dört gün hastanede kalınması gerekir. Kanama ve enfeksiyon gibi komplikasyonlar görülebilir.

Alternatif Medikal Tedaviler

Ameliyat istemeyenler için, kanlı olmayan risksiz tedavi seçenekleri, medikal spa ortamında terapist ve doktor kontrolünde uygulanabilirler:

İnfrared, radyofrekans ve pasif egzersiz gibi işlemlerin kombine edildiği (infrasnella) tedavi sistemleri, ultrason (kavitasyon, ultralipoliz) uygulamalarıcildin uzman terapistlerce yapılan özel masajlar kilo verirken gevşeyen ve sarkan cilt bölümlerinin toparlanmasında fayda sağlamaktadır.